Invitation til årsmøde 2022
OBS: Ny, revideret indbydelse
Regnskab for 2021
Vedlagte bilag:
Vedtægter med forslag til ændringer, FADB’s værdigrundlag, FADB’s forretningsorden.
Med venlig hilsen
Kirsten Andersen
formand
Foreningen af Danske Buejægere
Bestyrelsens forslag til vedtægtsændringer,
FADB’s ordinære generalforsamling 2022-08-27
Bestyrelsen har gennem DGI i samarbejde med foreningsrådgivere gennemarbejdet de eksisterende vedtægter og rettet uhensigtsmæssigheder og bestemmelser, der tillader misbrug. Bestyrelsen foreslår herefter nedenstående vedtægtsparagraffer ændret med 2 hovedformål, dels at modernisere og fremtidssikre dem, dels at sikre bevarelse af foreningen.
Nuværende:
§ 2. FORMÅL
2.1 at varetage medlemmernes jagtlige interesser med bue og pil i enhver henseende, herunder forholdet til lovgivningsmagten og administrationen
2.2 at gennemføre formålet i overensstemmelse med den målsætning der til enhver tid vedtages af foreningens kompetente forsamlinger
2.3 at formidle den særlige uddannelse, som giver danske jægere mulighed for at opnå tilladelse til at jage med bue og pil.
2.4 at præcisere over for buejægerne de særlige forhold, der gør sig gældende ved buejagt for at kunne jage etisk korrekt.
2.5 at orientere om træningsskydning med jagtbuer, herunder anvendelse af jagtpile.
Forslag:
§ 2. FORMÅL
2.1 At være specialforbund for buejagt
2.2 At arbejder for mest mulig buejagt og varetage medlemmernes interesser.
2.3 At udbrede viden om buejagt
2.4 I samarbejde med Miljøstyrelsen at varetage buejægeruddannelsen
2.5 At arbejde efter det til enhver tid gældende værdigrundlag for FADB og udbrede kendskabet hertil blandt medlemmerne
Nuværende:
§ 3. MEDLEMSKAB
3.1 Enhver jagttegnsberettiget kan optages som medlem, efter bestyrelsens godkendelse.
3.2 Æresmedlemmer kan udnævnes af bestyrelsen som tak for en særlig indsats til gavn for foreningen. Æresmedlemmer er stemmeberettigede, men betaler intet kontingent.
3.3 Regulær udmeldelse af foreningen kan kun ske med udgangen af et regnskabsår og skal ske skriftligt til foreningens bestyrelse inden 31. december.
Forslag:
§ 3. MEDLEMSKAB
3.1 Enhver jagttegnsberettiget der ved sit virke vil arbejde for buejagten og foreningens formål og bevarelse, foreningens værdigrundlag og vedtægter – kan optages og kan være medlem af FADB.
3.2 Æresmedlemmer kan udnævnes af bestyrelsen som tak for en særlig indsats til gavn for foreningen. Æresmedlemmer er stemmeberettigede, men betaler intet kontingent. Æresmedlemsskab kan fratages af bestyrelsen med begrundelse.
3.3 Bestyrelsen påser, at buejægeraspiranter får mulighed for at indmelde sig kontingentfrit året ud.
Nuværende:
§ 4. KONTINGENT
4.1 Medlemmerne betaler til FADB et kontingent, hvis størrelse pr. medlem fastsættes på den årlige generalforsamling i foreningen. Juniormedlemmer (16-18 år) betaler 1/3 kontingent.
4.2 Det årlige kontingent, som betales forud, forfalder 1. januar og skal være indbetalt senest 5. marts.
Kontingentrestance efter denne dato betragtes som udmeldelse.
Bestyrelsen kan, hvis det skønnes formålstjenligt, udstede rykkerskrivelser til restanter før endelig sletning af medlemskab.
4.3 For medlemmer optaget i løbet af sidste halvår af regnskabsåret betales halvt kontingent.
4.4 Nye buejægeraspiranter bliver ved betaling af kursusgebyr automatisk indmeldt i FADB og er kontingentfrie kalenderåret ud.
Forslag:
§ 4. KONTINGENT
4.1 Medlemmerne betaler til FADB et kontingent, som fastsættes på den årlige generalforsamling i foreningen.
4.2 Det årlige kontingent, som betales forud, forfalder 1. januar. Kontingentrestance efter denne dato betragtes som udmeldelse.
Bestyrelsen kan, hvis det skønnes formålstjenligt, udstede rykkerskrivelser til restanter før endelig sletning af medlemskab.
Nuværende:
§ 5. GENERALFORSAMLING
5.1 Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Foreningen afholder ordinær generalforsamling hvert år i august/september. Bestyrelsen indkalder med mindst 3 ugers varsel på nyhedsmail og foreningens hjemmeside eller i mindst et af foreningens medier med angivelse af tid, sted og dagsorden.
5.2 Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Godkendelse af dagsorden
3. Beretning
4. Godkendelse af revideret regnskab
5. Godkendelse af budget
6. Indkomne forslag
7. Valg af bestyrelse
8. Valg af revisor
9. Eventuelt
5.3 Ekstraordinær generalforsamling i foreningen indkaldes af bestyrelsen med 4 ugers varsel og med angivelse af tid, sted og dagsorden, såfremt den skønner det påkrævet, eller krav derom fremsættes af mindst 25% af medlemmerne.
5.4 Forslag skal for at kunne komme til afstemning på foreningens generalforsamling være indsendt til bestyrelsen i overensstemmelse med reglerne i § 9.
5.5 Enhver generalforsamling, som er lovligt indkaldt, er beslutningsdygtig, uanset antallet af fremmødte medlemmer.
5.6 Der kan kun stemmes ved personlig fremmøde.
5.7 I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget.
5.8 Generalforsamlingen vælger en bestyrelse bestående af de i § 6 nævnte personer. Suppleanterne har ingen stemmeret. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
5.9 Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år af gangen. På lige årstal 3 og ulige 2. Suppleanter og revisor for 1 år.
Forslag:
§ 5. GENERALFORSAMLING
5.1 Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Foreningen afholder ordinær generalforsamling hvert forår inden 16. maj. Bestyrelsen indkalder med mindst 4 ugers varsel på nyhedsmail og foreningens hjemmeside med angivelse af tid, sted og dagsorden.
5.2 Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Godkendelse af dagsorden
3. Beretning
4. Fremlæggelse af revideret regnskab
5. Godkendelse af budget
6. Indkommende forslag
7. Fastsættelse af kontingent
8. Valg af bestyrelse
9. Valg af revisor9. Eventuelt
5.3 Ekstraordinær generalforsamling i foreningen indkaldes af bestyrelsen med 4 ugers varsel og med angivelse af tid, sted og dagsorden, såfremt den skønner det påkrævet, eller krav derom fremsættes af mindst 25% af medlemmerne.
5.4 Forslag skal for at kunne komme til afstemning på foreningens generalforsamling være indsendt til bestyrelsen i overensstemmelse med reglerne i § 9.
5.5 Enhver generalforsamling, som er lovligt indkaldt, er beslutningsdygtig, uanset antallet af fremmødte medlemmer.
5.6 Der kan kun stemmes ved personlig fremmøde.
5.7 I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget.
5.8 Generalforsamlingen vælger en bestyrelse bestående af de i § 6 nævnte personer. Suppleanterne har møderet men ingen stemmeret til bestyrelsesmøder. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
5.9 Valgbarhed: Det at stille op til valg til bestyrelse eller øvrige tillidsposter sker i forståelse af, at aspiranten lever op til FADB’s værdigrundlag, vedtægter og forretningsorden.
5.10 Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år af gangen. På lige årstal 3 og ulige 2. Suppleanter og revisionsfunktion for 1 år.
Nuværende:
§ 6. HOVEDBESTYRELSEN
FADB ledes af en bestyrelse, som består af:
1. en formand
2. en næstformand
3. tre medlemmer
Herudover tre suppleanter.
Forslag:
§ 6. BESTYRELSEN
FADB ledes af en bestyrelse, som består af:
1. en formand
2. en næstformand
3. tre medlemmer
Herudover tre suppleanter.
Nuværende:
§ 7. BESTYRELSENS OPGAVER
Bestyrelsen har til opgave:
7.1.1 at påse, at lokalforeningerne og medlemmerne i deres virksomhed efterlever FADB’s love,
7.1.2 at påse, at dannelsen af nye lokalforeninger sker i overensstemmelse med FADB’s love,
7.1.3 at fremme samarbejdet mellem lokalforeningerne,
7.1.4 at forestå foreningens løbende forretninger,
7.1.5 at sørge for at foreningens vedtægter er tilgængelige, for medlemmerne, på foreningens hjemmeside.
7.1.6 at føre protokol over generalforsamlinger, bestyrelsesmøder og andre for foreningen vigtige begivenheder.
Bestyrelsen
7.2.1 indkaldes af formanden eller tre af bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsen afholder i perioden 1. maj – 30. april mindst 2 møder.
7.2.2 er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dennes medlemmer er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
7.2.3 udpeger en sekretær (sekretariatet) og en kasserer eller andre til hjælp ved bestyrelsens daglige forretninger og kan desuden nedsætte sådanne udvalg som skønnes påkrævet til løsning af specielle opgaver.
7.2.4 har ret til at nægte en person optagelse i foreningen, men en sådan nægtelse skal forelægges næste ordinære generalforsamling til endelig afgørelse, hvis den pågældende fremsætter ønske herom.
7.2.5 har ret til at ekskludere et medlem af foreningen, hvis medlemmet overtræder foreningens love og vedtægter. Beslutningen kræver fuld enighed i bestyrelsen og skal fremlægges på førstkommende ordinære generalforsamling, såfremt medlemmet ønsker det.
7.3.1 Ved et bestyrelsesmedlems varige forfald supplerer bestyrelsen sig selv. Det nye bestyrelsesmedlem fungerer valgperioden ud.
7.3.2 Ved formandens forfald fungerer næstformanden i hans sted.
Forslag:
§ 7. BESTYRELSENS OPGAVER
7.1 at udarbejde og vedligeholde en forretningsorden arbejde efter den. Forretningsordenen lægges på www.fadb.dk
7.2 at udarbejde og vedligeholde et værdigrundlag.
7.2.1 Bestyrelsen har ret til at ekskludere ethvert medlem, der ved sit virke modarbejder buejagten og foreningens formål og bevarelse, foreningens værdigrundlag og vedtægter. Beslutningen kræver almindeligt flertal i bestyrelsen og skal fremlægges og bekræftes på førstkommende ordinære generalforsamling, såfremt medlemmet ønsker det.
7.3 at arbejde med og tage stilling til aktiviteter, holdninger og kritik, der fremføres om og overfor FADB og buejagt generelt, og handle i overensstemmelse med vedtægter, forretningsorden og værdigrundlag.
7.4.1 Ved et bestyrelsesmedlems varige forfald supplerer bestyrelsen sig selv. Det nye bestyrelsesmedlem fungerer valgperioden ud.
7.4.2 Ved formandens forfald fungerer næstformanden i dennes sted.
Nuværende:
§ 8 REGNSKAB
8.1 Bestyrelsen drager omsorg for, at der over foreningens indtægter og udgifter føres et regnskab, som forelægges generalforsamlingen.
8.2 Kontingentet anvendes til de med den daglige drift forbundne udgifter samt til nødvendige rejser og repræsentation.
8.3 Bestyrelsen er bemyndiget til at disponere over foreningens kassebeholdning til de påhvilende opgaver.
8.4 Regnskabsåret er kalenderåret.
8.5 Foreningens regnskab revideres af den på den ordinære generalforsamling valgte revisor.
Forslag:
§ 8 REGNSKAB
8.1 Bestyrelsen drager omsorg for, at der over foreningens indtægter og udgifter udføres et revideret regnskab opsat og revidret af et revisionsfirma, som fremlægges for generalforsamlingen.
8.2 Bestyrelsen er bemyndiget til at disponere over foreningens kassebeholdning til de påhvilende opgaver.
8.4 Regnskabsåret er kalenderåret.
Nuværende:
§ 9. VEDTÆGTSÆNDRINGER SAMT ANDRE FORSLAG TIL DAGSORDENEN
9.1.1 Ændringer af foreningens vedtægter og de grundlæggende vedtægter for lokalforeningerne sker efter følgende regler:
9.1.2 Forslag til vedtægtsændringer kan fremsættes af bestyrelsen, en lokalforening eller et enkelt medlem.
9.1.3 Forslag fra lokalforeninger eller enkelt medlemmer indsendes senest 1. juli til bestyrelsen, der senest 3 uger før generalforsamlingen bekendtgør forslaget for medlemmerne, enten pr brev eller i et af foreningens medier. Forslag fra bestyrelsen bekendtgøres ligeledes til medlemmerne senest 3 uger før generalforsamlingen.
9.1.4 Forslaget behandles på generalforsamlingen.
9.1.5 Til vedtagelse kræves 2/3 majoritet
9.2.1 Andre forslag til generalforsamlingen behandles efter samme regler, undtaget er dog bestyrelsens budgetforslag.
9.2.2 Til vedtagelse kræves simpel stemmeflerhed.
Forslag
§ 9. VEDTÆGTSÆNDRINGER SAMT ANDRE FORSLAG TIL DAGSORDENEN
9.1.1 Ændringer af foreningens vedtægter sker efter følgende regler:
9.1.2 Forslag til vedtægtsændringer kan fremsættes af bestyrelsen og ethvert medlem
9.1.3 Forslag sendes til bestyrelsen senest 3 uger før generalforsamlingen. Senest 1 uger før generalforsamlingen bekendtgør bestyrelsen forslaget for medlemmerne, pr nyhedsbrev og/eller i et af foreningens medier.
9.1.4 Forslaget behandles på generalforsamlingen.
9.1.5 Til vedtagelse af vedtægtsændringer kræves 2/3 majoritet af fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
9.2.1 Andre forslag til generalforsamlingen, der ikke er vedtægtsændringer, behandles efter samme regler. Til vedtagelse kræves simpelt stemmeflertal.
Nuværende:
§ 10. Tilknytning af lokalforeninger EKSKLUSION AF EN LOKALFORENING
10.1 Såfremt en lokalforening tilsidesætter de af hovedforeningen godkendte vedtægtsbestemmelser, der er gældende for lokalforeningen, eller i sin virksomhed handler på en måde, der efter bestyrelsens skøn er uforenelig med medlemskab af FADB, kan lokalforeningen ekskluderes. Eksklusionen skal begrundes og afgørelsen og begrundelsen gøres tilgængelig for lokalforeningens medlemmer.
10.2 Eksklusion af en lokalforening kan kun ske på en generalforsamling, på hvis dagsorden spørgsmålet er optaget.
10.3 Til vedtagelse af en lokalforenings eksklusion kræves 3/4 majoritet af de fremmødte medlemmer af hovedforeningen.
10.4 Ekskluderes en lokalforening, er den pligtig at tilbagelevere alle af FADB udleverede effekter uden refusion.
Forslag:
§ 10. TILKNYTNING TIL LOKALFORENINGER
10.1 Lokalforeninger, der er tilknyttet FADB, har selvstyre og egen bestyrelse.
10.2 Lokalforeninger eller grupper med tilknytning til FADB forventes at agere loyalt overfor FADBs værdigrundlag og bestyrelse, således, at der er overensstemmelse i formål og etiske regler.
10.3 FADB stiller et sæt standardvedtægter til rådighed. Lokalforeningen kan redigere og tilføje heri eller skrive deres egne vedtægter. FADBs bestyrelse skal dog godkende resultatet.
10.4 Medlemskab af lokalforeninger fordrer ikke nødvendigvis medlemskab af FADB
Nuværende:
§ 11. TEGNINGSRET
Foreningen skal i alle eksterne forhold forpligtes og tegnes af formanden i forening med 2 medlemmer af bestyrelsen.
Forslag:
§ 11. TEGNINGSRET
Foreningen skal i alle eksterne forhold forpligtes og tegnes af formanden i forening med 2 medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsen kan uddelegere dispositionsret efter godkendt budget. Køb af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Nuværende:
§ 12. OPLØSNING
12.1 Forslag til opløsning af foreningen kan fremsættes af bestyrelsen eller på begæring af 2/3 af medlemmerne efter reglerne i § 9.
12.2 Forslaget kan kun behandles på en ekstraordinær generalforsamling.
12.3 Vedtagelse af opløsning kan kun ske med 3/4 majoritet
12.4 Opløses foreningen, fratræder bestyrelsen efter at have valgt 3 likvidatorer, der snarest efter opløsningsbeslutningen afvikler foreningens økonomiske forhold.
12.5 Likvidatorerne forelægger likvidationsregnskab på en afsluttende generalforsamling, der, såfremt opgørelsen viser et overskud, træffer afgørelse om, hvordan midlerne bedst anvendes for at tjene buejagtens fremme her i landet.
Forslag:
§ 12. OPLØSNING
12.0 Opløsning af foreningen er ikke muligt, hvis der kan stilles en bestyrelse.
12.1 Forslag til opløsning af foreningen kan fremsættes af en enig bestyrelse eller på begæring af 2/3 af foreningens samtlige stemmeberettigede medlemmerne.
12.2 Forslaget kan kun behandles på to efter hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger med mindst 1 og maksimum 3 måneders mellemrum – indkaldt efter §5.3
12.3 Vedtagelse af opløsning kan kun ske med mindst 3/4 majoritet af samtlige medlemmer
12.4 Opløses foreningen, fratræder bestyrelsen efter at have valgt 3 likvidatorer, der snarest efter opløsningsbeslutningen afvikler foreningens økonomiske forhold.
12.5 Likvidatorerne forelægger likvidationsregnskab på en afsluttende generalforsamling, der, såfremt opgørelsen viser et overskud, træffer afgørelse om, hvordan midlerne bedst anvendes for at tjene buejagtens foreningsliv i Danmark eller andet lignende bæredygtigt formål der gavner jagt og natur.
Værdigrundlag for Foreningen af Danske Buejægere (FADB)
Som medlem af FADB støtter du en organisation, der:
- Er Specialforbund for buejagt
- Arbejder for mest mulig buejagt
- Holder diskussionen om jagtetik i gang
- Faciliterer træning og trænere
- Faciliterer lokale aktiviteter, foreninger og grupper
- Promoverer buejagt i medier, på messer o.l.
- Har ansvar for buejægeruddannelsen
- Har kontakt med myndighederne
- Samarbejder med jagt- og bueorganisationer
- Ledes og drives af en ulønnet bestyrelse og frivillige ressourcepersoner.
FADB ’s udgangspunkt er som specialforbund for danske buejægere til enhver tid at støtte og arbejde for buejagten i Danmark. Historisk varetog FADB fra stiftelsen i 1967 at arbejde for at få lovliggjort buejagt, senere at få lovliggjort buejagt på råvildt og i dag at få lovliggjort buejagt på det store hjortevildt. Dertil arbejder FADB for at få mest mulig jagtetisk buejagt, bl.a. i habitater, hvor konventionel jagt er uhensigtsmæssig.
FADB ’s værdigrundlag hviler på ordentlighed og respekt for naturen og overfor alle levende individer. Et medlemskab i FADB indeholder ordentlighed i jagtudøvelse, ordentlighed overfor medmennesker og respekt for vildtet og naturen.
FADB ønsker at stå for den højeste grad af sikkerhed under jagtudøvelse og at have så begrænset aftryk i naturen som mulig, herunder at undgå forurening.
Samarbejdet i FADB både internt og eksternt skal bygge på et demokratisk grundlag – hvor den enkelte i sin udøvelse af sin jagt og i sit samvær med andre buejægere og overfor samarbejdspartnere, står til regnskab overfor foreningen og dennes formål.
FADB ’s formål og vision er af virke for buejagten i Danmark, at arbejde for de bedst mulige forhold for den enkelte buejæger og dermed for den samlede buejagt. Foreningens formål er endvidere at varetage uddannelsen af buejagtaspiranter op til den obligatoriske buejægerprøve, at gøre dette med kvalitetssikring overfor- og i samarbejde med miljøstyrelsen og efter de til enhver tid gældende love og regler. Foreningens bestyrelse tilbyder at samarbejde med alle, der arbejder for at fremme buejagten og anerkender FADB’s formål
FADB’s formål er endvidere at arbejde for optimale træningsfaciliteter for den enkelte buejæger og formidle den nyeste viden inden for buejagt – samt deltage i buepolitisk arbejde.
FADB faciliterer buejagtrelaterede arrangementer centralt og i samarbejde med lokale kræfter
FADB ønsker at promovere buejagt som en grøn jagtform, der i balance med naturen høster af overskuddet uden at true de naturlige bestande.
Bestyrelsen februar 2022
Forretningsorden for FADB’s bestyrelse – udarbejdet juli 2022
Bestyrelsens opgaver er udtrykt i denne forretningsorden.
- Facilitere medlemmernes jagtlige og træningsmæssige muligheder, direkte til det enkelte medlem og gennem lokalforeninger og grupper.
- Arbejde efter vedtægter og værdigrundlag, og løbende drøfte og evaluere, om disse lever op til foreningens aktuelle virke. I dette arbejde inddrages lokalforeninger, lokalgrupper, medlemmer og andre interessenter,
- Påse, at lokalforeningerne, grupper og medlemmerne i deres oprettelse og virksomhed efterlever FADB’s vedtægter og værdigrundlag.
- Understøtte og supporterer medlemmer, lokalforeninger og grupper ved løbende kontakt og besøg.
- Forestå foreningens løbende forretninger (buejagttegnslærer, MST, samarbejde med andre organisationer, forholde os til landets love og regler på jagtområdet, afholde årsmøde og generalforsamlinger, afholde og supporterer andre FADB arrangementer)
- Sørge for, at foreningens vedtægter, værdigrundlag og bestyrelsens forretningsorden er tilgængelige for medlemmerne, på anfordring og på foreningens hjemmeside.
- Føre protokol over generalforsamlinger, bestyrelsesmøder og andre for foreningen vigtige begivenheder og sørge for, at disse oplysninger er tilgængelige for medlemmerne.
- Bestyrelsesmøder
- Afholde minimum 4 bestyrelsesmøder om året
- Bestyrelsesmøderne indkaldes af formanden eller på dennes foranledning eller tre af bestyrelsens medlemmer.
- Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dennes medlemmer er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
- Bestyrelsen udpeger en sekretær (sekretariatet) og en kasserer eller andre til hjælp for bestyrelsens daglige forretninger og kan desuden nedsætte sådanne udvalg, som skønnes påkrævet til løsning af specielle opgaver.
- Ved et bestyrelsesmedlems varige forfald supplerer bestyrelsen sig selv. Det nye bestyrelsesmedlem fungerer valgperioden ud.
- Ved formandens forfald fungerer næstformanden i dennes sted.
Kirsten Andersen, formand