§ 1. NAVN OG HJEMSTED
Foreningens navn er “Foreningen af Danske Buejægere” (FADB), og dens hjemsted den til enhver tid siddende formands bopæl.
§ 2. FORMÅL
2.1 at varetage medlemmernes jagtlige interesser med bue og pil i enhver henseende, herunder forholdet til lovgivningsmagten og administrationen
2.2 at gennemføre formålet i overensstemmelse med den målsætning der til enhver tid vedtages af foreningens kompetente forsamlinger
2.3 at formidle den særlige uddannelse, som giver danske jægere mulighed for at opnå tilladelse til at jage med bue og pil.
2.4 at præcisere over for buejægerne de særlige forhold, der gør sig gældende ved buejagt for at kunne jage etisk korrekt.
2.5 at orientere om træningsskydning med jagtbuer, herunder anvendelse af jagtpile.
§ 3. MEDLEMSKAB
3.1 Enhver jagttegnsberettiget kan optages som medlem af FADB, efter bestyrelsens godkendelse.
3.2 Æresmedlemmer kan udnævnes af bestyrelsen som tak for en særlig indsats til gavn for foreningen. Æresmedlemmer er stemmeberettigede, men betaler intet kontingent.
3.3 Regulær udmeldelse af foreningen kan kun ske med udgangen af et regnskabsår og skal ske skriftligt til foreningens bestyrelse inden 31. december.
§ 4. KONTINGENT
4.1 Medlemmerne betaler til FADB et kontingent, hvis størrelse pr. medlem fastsættes på den årlige generalforsamling i foreningen. Juniormedlemmer (16-18 år) betaler 1/3 kontingent.
4.2 Det årlige kontingent, som betales forud, forfalder 1. januar og skal være indbetalt senest 5. marts.
Kontingentrestance efter denne dato betragtes som udmeldelse.
Bestyrelsen kan, hvis det skønnes formålstjenligt, udstede rykkerskrivelser til restanter før endelig sletning af medlemskab.
4.3 For medlemmer optaget i løbet af sidste halvår af regnskabsåret betales halvt kontingent.
4.4 Nye buejægeraspiranter bliver ved betaling af kursusgebyr automatisk indmeldt i FADB og er kontingentfrie kalenderåret ud.
§ 5. GENERALFORSAMLING
5.1 Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen. Foreningen afholder ordinær generalforsamling hvert år i august/september. Bestyrelsen indkalder med mindst 3 ugers varsel på nyhedsmail og foreningens hjemmeside eller i mindst et af foreningens medier med angivelse af tid, sted og dagsorden.
5.2 Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Godkendelse af dagsorden
3. Beretning
4. Godkendelse af revideret regnskab
5. Godkendelse af budget
6. Indkomne forslag
7. Valg af bestyrelse
8. Valg af revisor
9. Eventuelt
5.3 Ekstraordinær generalforsamling i foreningen indkaldes af bestyrelsen med 4 ugers varsel og med angivelse af tid, sted og dagsorden, såfremt den skønner det påkrævet, eller krav derom fremsættes af mindst 25% af medlemmerne.
5.4 Forslag skal for at kunne komme til afstemning på foreningens generalforsamling være indsendt til bestyrelsen i overensstemmelse med reglerne i § 9.
5.5 Enhver generalforsamling, som er lovligt indkaldt, er beslutningsdygtig, uanset antallet af fremmødte medlemmer.
5.6 Der kan kun stemmes ved personlig fremmøde.
5.7 I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget.
5.8 Generalforsamlingen vælger en bestyrelse bestående af de i § 6 nævnte personer. Suppleanterne har ingen stemmeret. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
5.9 Bestyrelsens medlemmer vælges for 2 år af gangen. På lige årstal 3 og ulige 2. Suppleanter og revisor for 1 år.
§ 6. HOVEDBESTYRELSEN
FADB ledes af en bestyrelse, som består af:
1. en formand
2. en næstformand
3. tre medlemmer
Herudover tre suppleanter.
§ 7. BESTYRELSENS OPGAVER
Bestyrelsen har til opgave:
7.1.1 at påse, at lokalforeningerne og medlemmerne i deres virksomhed efterlever FADB’s love,
7.1.2 at påse, at dannelsen af nye lokalforeninger sker i overensstemmelse med FADB’s love,
7.1.3 at fremme samarbejdet mellem lokalforeningerne,
7.1.4 at forestå foreningens løbende forretninger,
7.1.5 at sørge for at foreningens vedtægter er tilgængelige, for medlemmerne, på foreningens hjemmeside.
7.1.6 at føre protokol over generalforsamlinger, bestyrelsesmøder og andre for foreningen vigtige begivenheder.
Bestyrelsen
7.2.1 indkaldes af formanden eller tre af bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsen afholder i perioden 1. maj – 30. april mindst 2 møder.
7.2.2 er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dennes medlemmer er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
7.2.3 udpeger en sekretær (sekretariatet) og en kasserer eller andre til hjælp ved bestyrelsens daglige forretninger og kan desuden nedsætte sådanne udvalg som skønnes påkrævet til løsning af specielle opgaver.
7.2.4 har ret til at nægte en person optagelse i foreningen, men en sådan nægtelse skal forelægges næste ordinære generalforsamling til endelig afgørelse, hvis den pågældende fremsætter ønske herom.
7.2.5 har ret til at ekskludere et medlem af foreningen, hvis medlemmet overtræder foreningens love og vedtægter. Beslutningen kræver fuld enighed i bestyrelsen og skal fremlægges på førstkommende ordinære generalforsamling, såfremt medlemmet ønsker det.
7.3.1 Ved et bestyrelsesmedlems varige forfald supplerer bestyrelsen sig selv. Det nye bestyrelsesmedlem fungerer valgperioden ud.
7.3.2 Ved formandens forfald fungerer næstformanden i hans sted.
§ 8 REGNSKAB
8.1 Bestyrelsen drager omsorg for, at der over foreningens indtægter og udgifter føres et regnskab, som forelægges generalforsamlingen.
8.2 Kontingentet anvendes til de med den daglige drift forbundne udgifter samt til nødvendige rejser og repræsentation.
8.3 Bestyrelsen er bemyndiget til at disponere over foreningens kassebeholdning til de påhvilende opgaver.
8.4 Regnskabsåret er kalenderåret.
8.5 Foreningens regnskab revideres af den på den ordinære generalforsamling valgte revisor.
§ 9. VEDTÆGTSÆNDRINGER SAMT ANDRE FORSLAG TIL DAGSORDENEN
9.1.1 Ændringer af foreningens vedtægter og de grundlæggende vedtægter for lokalforeningerne sker efter følgende regler:
9.1.2 Forslag til vedtægtsændringer kan fremsættes af bestyrelsen, en lokalforening eller et enkelt medlem.
9.1.3 Forslag fra lokalforeninger eller enkelt medlemmer indsendes senest 1. juli til bestyrelsen, der senest 3 uger før generalforsamlingen bekendtgør forslaget for medlemmerne, enten pr brev eller i et af foreningens medier. Forslag fra bestyrelsen bekendtgøres ligeledes til medlemmerne senest 3 uger før generalforsamlingen.
9.1.4 Forslaget behandles på generalforsamlingen.
9.1.5 Til vedtagelse kræves 2/3 majoritet
9.2.1 Andre forslag til generalforsamlingen behandles efter samme regler, undtaget er dog bestyrelsens budgetforslag.
9.2.2 Til vedtagelse kræves simpel stemmeflerhed.
§ 10. EKSKLUSION AF EN LOKALFORENING
10.1 Såfremt en lokalforening tilsidesætter de vedtægtsbestemmelser, der er gældende for lokalforeningen, eller i sin virksomhed handler på en måde, der efter bestyrelsens skøn er uforenelig med medlemskab af FADB, kan lokalforeningen ekskluderes.
10.2 Eksklusion af en lokalforening kan kun ske på en generalforsamling, på hvis dagsorden spørgsmålet er optaget.
10.3 Til vedtagelse af en lokalforenings eksklusion kræves 3/4 majoritet.
10.4 Ekskluderes en lokalforening, er den pligtig at tilbagelevere alle FADB effekter uden refusion.
§ 11. TEGNINGSRET
Foreningen skal i alle eksterne forhold forpligtes og tegnes af formanden i forening med 2 medlemmer af bestyrelsen.
§ 12. OPLØSNING
12.1 Forslag til opløsning af foreningen kan fremsættes af bestyrelsen eller på begæring af 2/3 af medlemmerne efter reglerne i § 9.
12.2 Forslaget kan kun behandles på en ekstraordinær generalforsamling.
12.3 Vedtagelse af opløsning kan kun ske med 3/4 majoritet
12.4 Opløses foreningen, fratræder bestyrelsen efter at have valgt 3 likvidatorer, der snarest efter opløsningsbeslutningen afvikler foreningens økonomiske forhold.
12.5 Likvidatorerne forelægger likvidationsregnskab på en afsluttende generalforsamling, der, såfremt opgørelsen viser et overskud, træffer afgørelse om, hvordan midlerne bedst anvendes for at tjene buejagtens fremme her i landet.
§ 13. IKRAFTTRÆDEN
Lovene træder i kraft straks.
Således vedtaget på den ordinære generalforsamling 1983/1988/1989/1990/1997/1999/2008/2012