FADB på messe

Gennem 2018 var FADB at finde på mange af de danske jagtmesser og -udstillinger, dette fortsætter selvfølgelig i 2019. Allerede nu ligger det fast at du vil kunne finde foreningens folk på følgende messer:

OUTDOOR jagt og fiskeri messe i Aalborg
Aalborg kongrescenter
8., 9. & 10. februar

JAGT OG FISKERIMESSE AARS
Messecenter vest Himmerland, Aars
22., 23. & 24. februar

JAGT VILDT & VÅBEN MESSEN
Frederiksborg hallen, Hillerød
5., 6. & 7. april

Men hvad er grunden egentlig til at FADB stiller op på messerne, hvilke kriterier udvælges de enkelte messer, vi deltager på, ud fra, og hvad foregår der på standen? For at få svarene besvaret og gå lidt i dybden med denne aktivitet inden vores forening, har vi taget en snak med messeansvarlig Kim Parking.

– Vi ønsker for det første, at kendskabet til jagten med bue kommer ud til både erfarne jægere, nye jægere men specielt også jægere, der er gået lidt død i jagten, har mistet jagtglæden og er blevet “mætte” af Polen-turer og klapjagter, begynder han.

– For det andet er det næsten vores pligt som Danmarks andenstørste jagtforening at være repræsenteret på de steder, hvor jagtfolket kommer, nemlig messerne. Her er sanserne åbne og nysgerrigheden pudset af, og det er netop på messerne man er klar til en sludder om netop buejagt, siger han.

På spørgsmålet om ud fra hvilke kriterier, de messer foreningen deltager på, udvælges, svarer han:

– Kriterierne er brede, DOG er det vigtigt, at det er et sted, hvor der kommer jægere. De store messer som slås op som “jagt, fiskeri og outdoor” er selvskrevne og er messer som “moder-organisationen” FADB har et stort ønske om at deltage i.

– Men lokalforeningerne har også været flittige til at række ud efter begivenheder, der dækker det mere familiære spektre, såsom markeder, dyrskuer, landbrugsarrangementer m.m. FADB hilser også disse arrangementer velkomne, såfremt lokalforeningen står for afviklingen, og at det med bare en vis rimelighed kan siges, at der kommer mennesker med jagtlig interesse eller unge der nærmer sig alderen, hvor de kunne blive jægere.

Hvilke messer foreningen deltager på, besluttes i et trekløver af bestyrelse, lokalforeninger og den messeansvarlige (Kim Parking).

– Når en lokalforening sender en anmodning med en efterfølgende plan og ønsker inkl. ideer og overslag over udgifter, taler vi sammen og beslutter os. Der er højt til loftet omend børne-Tivoli skydning ikke er noget FADB finder ønskeligt som foreningsudførelse. Men hvis lokalforeningen kan sikre sig de nødvendige forsikringer gennem arrangøren og den nødvendige politigodkendelse, er det ok, siger Parking.

– På de store indendørsmesser ønsker vi i FADB, at der kommer en messeansvarlig repræsentant for foreningen ind over. Dette for at sikre, at foreningens ansigt udadtil bliver “professionelt”, moderne, ensartet og genkendeligt. Men selve afviklingen er altid blevet og vil altid blive håndteret af ivrige, villige og hjælpsomme buejægere fra lokalforeningerne. Denne symbiose er livsvigtig, for at messerne kan blive afviklet overhovedet, forklarer han og understreger, at lokalforeningerne har frie hænder med den lille betingelse, at det er FADB’s professionelle messeudstyr, der benyttes til de store messer.

Nogle messer byder på både en kæmpestand og skydebane, mens andre kun har standen og fokus ligger på samtale med og vejledning af, folk der er nysgerrige eller søger svar på enten fordomme eller hvor, hvornår og hvordan, de bliver buejægere.

– På alle messer vil vi bestræbe os på at minimere mængden af buegrej, der flyder over flere borde og alt for let kan få standen til at ligne et bord på et loppemarked. Dog vil der på selve messestanden altid være nogle broadheads, et par compoundbuer og måske en eller to traditionelle buer, men mængden af personlige trofæer, dyreskind m.m. skal reduceres til absolut minimum, da disse messer “flyder” med den slags, fortsætter han.

På messestanden uddeles brochure der i design og billeder passer til foreningens nye messestand, ligesom FADB har en QR-kode, som man anbefaler folk at skanne, så de ledes direkte til hjemmesiden, hvor de løbende kan finde svar på spørgsmål.

– Alle medlemmer af FADB kan få lov til at hjælpe på messerne, hvis de besøgende bare kan mærke deres glæde og brændende ildhu, samt at de er i stand til at svare på de mest elementære spørgsmål omkring buejagt. Dog, skal medlemmerne være helt med på at bakke op om FADB, siger Kim Parking.

Når der skal laves stand på en messe, tager den messeansvarlige kontakt til den lokalafdeling, der ligger tættest på messen, hvorefter lokalforeningen selv arrangerer hvilke og hvor mange personer, der skal bruges til den aktuelle messe.

– Så kommer der en messe nær dig, som du gerne vil prøve at stå på, skal du tale med din lokale formand, forklarer han og fortsætter:
– Har man et arrangement eller en messe i nærområdet, som man ønsker, skal afvikles med en fed FADB-stand, skal man bare kontakte mig på 20 77 22 49 og fortælle, hvad der sker, hvor og hvornår.

– Inden du ringer vil det være en fordel, hvis du har gjort dig tanker om, hvor mange der vil overvære arrangementet? Hvor meget plads I kan få? Og om vores messeudstyr passer der? Er du i tvivl om, hvad vi kan få og hvad det vil koste, skal du også bare ringe til mig, så kontakter jeg messen eller arrangøren og forhandler tingene på plads, opfordrer den messeansvarlige.

– Det er vigtigt, at du har helt styr på, hvor vi skal stå og under hvilke forhold. Er det i et telt eller indendørs? Dette fordi vi ikke ønsker at sende alt udstyret til jer med en vognmand for bagefter at finde ud af, at I fik en plads i et telt, der ikke var højt nok til vores messeudstyr … bare for at tage et eksempel, siger Parking og slutter med opfordringen:
– Er du i tvivl eller har du spørgsmål vedr. messer så ring til mig!

Skriv et svar