Klar til bukkejagten – træning

Jo mere man træner, og jo dygtigere man er, desto heldigere plejer man også at være. Et grundlæggende element for heldet under den forestående bukkejagt består således i træning, træning og atter træning – vi giver her en række gode råd.

For at opnå så ensartet skudafgivelse og skudbillede som muligt, skal skydeteknikken indøves gennem gentagne affyringer af pile.

For at kunne afgive det perfekte skud skal pilen ligge på lige linje med den vinkel underarmen har hævet, når buen er trukket helt ud. I den stilling opnås god balance mellem trykket i hånden omkring grebet og trækket i strengen. Grebet om buen og vinklen på underarmen er uhyre vigtigt, da det er vigtige parametre, når træfpunktet skal være det samme hver eneste gang.

Er skydningen svingende fra gang til gang eller fra skud til skud, er det ofte disse parametre, der skal justeres, for at opnå den bedste træfsikkerhed.

Trykpunktet, hvor der gribes om buens greb, skal ligge i det bløde punkt mellem tommel- og pegefinger. Musklerne i hånd og arm skal være afslappede og blot støtte buen. Hvis der spændes for meget, vil det kunne medføre ufrivillige bevægelser i affyringen af skuddet, ligesom et hårdt greb vil ændre skuddets placering.

Herunder ses fire eksempler på skydestillinger, der kan trænes:

I stående skydestilling står skytten, under optimale forhold, fuldt oprejst med fødderne placeret i en vinkel på 90 grader i lige linje fra dyret mod skytten.
I knælende skydestilling sidder skytten, under optimale forhold, på knæene med benene placeret i en vinkel på 90 grader i en lige linje fra dyret mod skytten.
I siddende skydestilling sidder skytten, under optimale forhold, på eks. en klapstol på jorden med benene placeret i en vinkel på 90 grader i en lige linje fra dyret mod skytten.
Ved skydning fra skydetårn eller -stige forholder skytten sig som ved de øvrige skydestillinger, men bukker overkroppen fremover ved at knække i hoften.

Skriv et svar